Hajózás

Hajóút fenntartás

Folyam- és tószabályozási feladatkörében az ÉDUVIZIG részére kiemelt feladatot jelent a Dunán, mint nemzetközi víziúton a megfelelő paraméterű hajóút biztosítása, kitűzése. Az előírások szerinti hajóút paraméterek eléréséhez műszaki beavatkozások elvégzése, szabályozási művek építése, karbantartása és végső esetben gázlókotrások végrehajtása szükséges. A hajóút kitűzési tevékenységet 2 db munkahajó végzi, melyek az igazgatóságunk tulajdonában vannak. A közel 30 éves hajók (Atlasz II., Kitűző IX.) jó karban tartása, üzemképességük biztosítása, üzemi kikötő fenntartás, kitűző anyagok gyártása, pótlása, műhelytevékenység a kitűzési tevékenység szerves részét képezi. Az ÉDUVIZIG üzemi kikötője és hajózási telephelye Gönyűn, a Duna mellékágán üzemel. A kitűzési feladatok támogatására 2020. évben EU forrásból üzembe helyezésre került a VIDRA gyorsjáratú hajó, mellyel lehetővé vált a hajózási balesetek, bójaelsodródások felderítése, gyors reagálása és egyéb feladatok rugalmas elvégzése.

Igazgatóságunk működési területén a Duna folyam Rajka-Szob 1811-1708 fkm szakasza VI/b osztályú nemzetközi víziút és egyben határfolyó Szlovákiával. A két ország megosztva és közösen végzi a hajóút fenntartási tervezési és operatív  feladatokat. Az úszó és parti jelek állapota kielégítő. Problémát jelentenek az 1734 fkm és az 1711 fkm térségében elhelyezkedő sziklás gázlók, továbbá a mozgó medrű szakaszon a 1791 - 1797 fkm térsége. A medermérések egysugaras technológiával és a CEF FAIRway Danube projektben beszerzett multibeam rendszerű GARDA mérőhajóval történnek, önálló folyami mérőcsoporttal.

A Mosoni-Duna, Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötőre eső szakasza (0-2 fkm között) VI/B, míg a 2-14 fkm szakasza III. osztályú víziút. A hajóút kitűzése úszó jelekkel megfelelő, a jóváhagyott 2006. évi kitűzési terv alapján történik. Problémát jelent, hogy kisvíznél nehezen közlekedhető a 2 fkm-nél lévő Farkasúsztatói gázló miatt. A torkolati műtárgy üzembe helyezése jelentős változásokat fog hozni a hajóközlekedési lehetőségekben.

A Fertő-tó II. osztályú vízút. A hajóút kitűzés megfelelő, a jóváhagyott 2012. évi kitűzési terv alapján történik.

 

Folyami medermérés

Igazgatóságunk a hajóút fenntartással, mederkezeléssel kapcsolatos feladatok biztosítása és egyéb ágazati megbízások végrehajtása érdekében folyami mérőcsoportot hozott létre 2019. évben. A csoport egysugaras és multibeam rendszerű mederméréseket végez, ez utóbbit az egyik legkorszerűbb technológiával felszerelt GARDA mérőhajóval.

 

Fertő-tó kitűzési terve:

_Ferto-to kituzesi_terv 2012.pdf

Duna 1811-1708 szakaszának 2022 évi jóváhagyott kitűzési terve: 

DUNA Kituzesi terv 2022-2023 majus.pdf

Mosoni-Duna 0-14 fkm szakaszának 2022 évi jóváhagyott kitűzési terve: 

MOSONI-DUNA Kituzesi terv 2022 junius.pdf

Mosoni-Duna tork. műtágy hajózsilip jóváhagyott üzemelési szabályzata:

Mosoni-Duna tork. mutagy hajozsilip uzemelesi szabalyzata.pdf

Mosoni-Duna tork. mutagy hajozsilip uzemelesi szabalyzata - melleklet 1 (aHSZR 1_5000).pdf

Mosoni-Duna tork. mutagy hajozsilip uzemelesi szabalyzata - melleklet 2 (rHSZR 1_1500).pdf

Hajóútszűkületek és gázlók:

1711 Helemba HU_EN 20220427.pdf

1714 Garam HU_EN 20220428.pdf

1726 Ebed HU_EN 20220421.pdf

1732 Muzsla HU_EN 20220420.pdf

1735 Nyerges HU_EN 20220420.pdf

1786 Nagykeszi 1 HU_EN 20220329.pdf

1789 Nagykeszi 2 HU_EN 20220406.pdf

1791 Gonyu HU_EN 20220407.pdf

1792 Kolozsnema 1 HU_EN 20220322.pdf

1793 Kolozsnema 2 HU_EN 2022407.pdf

1795 Venek 1 HU_EN 20220408.pdf

1796 Venek 2 HU_EN 20220408.pdf

1797 Venek 3 HU_EN 20220413.pdf

1799 Csicso HU_EN 20220413.pdf