„Mérföldkőhöz” érkezett a Mosoni-Duna torkolati mű kivitelezése

Rendkívüli sajtótájékoztatóra került sor 2020. augusztus 11-én a Vének közelében lévő Torda-szigeten, ahol zajlanak a „Mosoni-Duna torkolati szakaszának vízszint rehabilitációja” (KEHOP-1.3.0-15-2016-00012) című 28,432 milliárd forint támogatásával megvalósuló európai uniós vízügyi projekt építési munkái. A kivitelezés jelentős mérföldkőhöz érkezett: a héten megkezdték a monumentális szegmens elzáró szerkezetek beépítését a műtárgyba, melyből az egyik szegmenstábla daruval történő látványos beemelését kísérhették figyelemmel a résztvevők.

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság és igazgatóságunk alkotta Konzorcium beruházásában, az EU Kohéziós Alapjából és a hazai központi költségvetési irányzatból finanszírozott projekt megvalósítása a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Programban (KEHOP) vált lehetővé. A kivitelezési munka 2017 decembere óta folyik a térségben és várhatóan jövő év augusztusáig eltart.

A beruházás fő célja a Mosoni-Duna torkolati szakaszán a lesüllyedt kis- és közepes vízszintek megemelése, a Duna megtámasztó hatásának megfelelő torkolati vízszint visszaállítása, mely által lehetővé válik a vizes élőhelyek rehabilitációja. A Mosoni-Duna megemelt vízszintje megtámasztja a felszíni vízpótlással megemelt szigetközi talajvíztestet, ezzel hozzájárul az Alsó-szigetközi vizes élőhelyek megőrzéséhez, valamint az erdő- és mezőgazdaság termelési feltételeinek javításához. Jelentős előrelépés, hogy a Mosoni-Duna és a mentett oldali medrek közötti ökológiai kapcsolat feltételei is kedvezőbbé válnak. További cél a hajózás biztosítása, a győri városkép javítása és a vízszint rehabilitáció hatásterületén az árvízvédelmi biztonság javítása. A fenti összetett célkitűzések egy komplex műtárgy kialakítását igénylik, amely az árvízkapu funkciót is biztosító vízszintszabályozó műből, hajózsilipből, és a Mosoni-Duna hosszirányú ökológiai átjárhatóságát biztosító halátjáróból áll. Az üzemelési, fenntartási, karbantartási munkák elvégzéséhez üzemi híd létesül a műtárgy fölött és kétszintes kezelőépület a hajózsilip mellett. A műtárgyhoz a mértékadó árvízszintre méretezett árvízvédelmi töltések csatlakoznak, amelyek a Farkasúsztatói ágon, valamint a Mosoni-Dunán, a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő felett mederáttöltésre épülnek. A műtárgy környezetében kiépített csónakátemelő rámpák és sólyák biztosítják majd a vízi turisták részére a csónakok átemelését.

A projekt műszaki készültsége mostanra meghaladta a 60 %-ot. A műtárgy vasbeton szerkezete, alaplemeze és pillérei készen állnak a szegmens elzáró szerkezetek fogadására, így 2020. augusztus 10-én megérkezett az első, majd 11-én a második szegmenstábla a gyártóüzemből a munkaterületre. Ezek a táblák fogják biztosítani a vízszintszabályozást és a hajók átzsilipelését, továbbá a dunai árvizek Mosoni-Dunából történő kizárását is.

A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás Torda-szigeti eseményén részt vett és tájékoztatta a sajtó képviselőit Kara Ákos - a projekt miniszteri biztosa, dr. Dézsi Csaba András - Győr polgármestere, Láng István - az Országos Vízügyi Főigazgatóság főigazgatója valamint a kivitelezést végző Mosoni-Duna 2017 Konzorcium képviseletében a Mészáros és Mészáros Kft. ügyvezetője Németh Tamás. A rendezvény zárszavaként Németh József, igazgatóságunk vezetője mondott pohárköszöntőt a „beruházási mérföldkő” sikeres elérésének alkalmából.

Az építés aktuális készültségi szintjéről készült kisfilm az alábbi linken tekinthető meg:

https://www.youtube.com/watch?v=LvZDUbQX-Zg

 

A projektről bővebb információ olvasható http://mdtorkolatimu.ovf.hu/oldalon.