Új kitűzési jeleket alkalmaz majd a vízügy

A magyarországi Duna-szakasz közel természetes állapotú, szabad folyású, ahol a hajózási viszonyok a vízállás-, valamint a mederváltozás következtében állandóan változnak. Egy ilyen adottságú folyamszakaszon a hajózás biztonságát, a vízi út kihasználtságát csak a változásokat azonnal követő, pontos hajóút kitűzéssel lehet megoldani. A kitűző rendszer fejlesztése műszaki szempontból független a folyó vízmélységi viszonyait javítani szándékozó tevékenységtől.

A hajóút, mint közlekedési pálya forgalomtechnikáját a hajózást irányító jelek, valamint kitűző parti és vízi jelek biztosítják. A hajózást irányító jelek (jellemzően, parti illetve műtárgyakra rögzített táblák) a közlekedési szabályok megjelenítésére szolgálnak, míg a közlekedési pálya vonalvezetésének megjelölését, a hajóút jellemző pontjait a hajósok számára parti, illetve úszó kitűző jelekkel jelölik meg. Ez a tevékenység a hajóút kitűzése.

A „magyarországi dunai hajóút kitűzési rendszer fejlesztése” elnevezésű CEF projekt keretein belül az új kitűző hajók és gyorsjáratú kishajó megérkezését követően folyamatban van igazgatóságunk úszó eszközparkjának megújítása a hajózhatóság javítása érdekében.

Ágazati szinten  260 db normál bóját jeladóval és 112 db világítással és jeladóval felszerelt bóját szerzett be a vízügy a közelmúltban, melyeket már leszállítottak a VIZIG-ek területére, készre-szerelésük, a hozzá kapcsolódó LoRa kommunikációs eszközök tesztelése már folyamatban van, a hálózat végleges kiépítése ill. a háttérszoftverek biztosítása a közeljövőben valósul meg. 

Az új kitűző rendszerben a bójákra szerelt kommunikációs eszközök lehetővé teszik majd a hajózási jelek online monitoringját, nyomon követését. Elütés, sodródás esetén a pozíció változást azonnal látni lehet, így kollégáink a változásokról értesülnek. Az úszók pontos helyzete a hajósok számára is elérhető lesz az AIS nyomkövető és elektronikus térkép-megjelenítő rendszeren keresztül.

A világítással szerelt úszó jeleken alkalmazott hajózási jelzőfények önellátó üzeműek, napelemes rendszerüknek köszönhetően az akkumulátorok cseréjére, töltésére nem lesz szükség, mely jelentős kiadástól mentesíti a fenntartó vízügyi igazgatóságokat.